مصاحبه روزنامه صمت با ریاست اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران جناب آقای مهندس علیرضا نیک آئین

مراقب خودروهای پارک‌شده باشید

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه آمار سرقت قطعات خودروهای لوکس پارک‌شده در کنار خیابان زیاد شده به صمت گفت: نظارت بر این مسئله بر عهده اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی است. او افزود: به‌تازگی سارقان قطعات خودروهای لوکس را شب‌ها باز و در ادامه در فضای مجازی و سایت‌های فعال در این حوزه خریدوفروش می‌کنند. همان‌گونه که این مسئله برای لوازم‌خانگی هم در حال انجام است. به‌این ترتیب، لوازم از منازل مردم سرقت می‌رود و در فضای مجازی و سایت‌های گوناگون به‌فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران یادآور شد: متاسفانه اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به موضوع رسیدگی نمی‌کند. این مسئله اگر پیگیری نشود در کوتاه‌مدت تبدیل به معضل می‌شود. او گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغله‌های زیادی دارد درحالی‌که این وظیفه وزارتخانه است که مانع رخ دادن این نوع اتفاق‌ها شود؛ اینکه از اتحادیه‌ها بخواهد در قبال مسئولیتی که دارند، بیشتر روی چنین موضوع‌هایی حساسیت داشته باشند.
نیک‌آیین ادامه داد: گزارش‌های زیادی به اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران رسیده که لوازم بدنه بسیار در حال سرقت است، مانند درهای خودرو، در صندوق عقب، چراغ، کاپوت و… که در فضای مجازی به‌فروش می‌رسد. شکایت‌هایی که در این حوزه صاحبان خودرو در مراجعه به ما دارند، زیاد شده‌است.

موضوع باید از سرچشمه پیگیری شود

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه اوراقچی‌های زیادی هستند که قطعات دست دوم را در فضای مجازی به‌فروش می‌رسانند، گفت: تمام این افراد زیر نظر اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران نیستند. آنها قطعات خودروهای تصادفی را باز می‌کنند و به‌فروش می‌رسانند. صاحب خودرو هم آن را خریداری کرده و از تعمیرکار می‌خواهد که روی خودرو نصب کند. اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو هم موظف به پیگیری این موضوع که قطعه سرقتی است یا خیر، نیست. موضوع باید از سرچشمه پیگیری و شفاف‌سازی شود.

تعامل برای حل مشکل وجود ندارد

نیک‌آیین با بیان اینکه این معضل قابل پیگیری و به‌راحتی قابل حل است، گفت: متاسفانه اتحادیه کشوری فضای کسب‌وکار مجازی نمی‌خواهد تعامل کند. اگر هر جوازداری کدفروش فروشندگی مجازی هم داشته باشد، پیگیری موضوع شدنی است. همان‌طور که در سایر کشورها این‌گونه است. اینکه فقط جوازی صادر و هزینه دریافت شود و بدون پیگیری، بروز چنین مشکلاتی طبیعی است. وی ادامه داد: مشخص نیست کنترل کسب‌وکارهای برخط چگونه از سوی اتحادیه مربوط کنترل می‌شود اما مسئله تعامل و ارتباط دادن فعالان فضای واقعی و به‌قولی سنتی با فعالان فضای مجازی و برخط‌فروشان است. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران با بیان اینکه آمار این نوع سرقت‌ها فعلا زیاد نیست اما در حال افزایش است، گفت: اگر موضوع پیگیری نشود در ادامه مشکل‌ساز می‌شود، زیرا هر کسی می‌تواند یک یخچال یا در صندوق عقب یک خودرو را برای فروش در فضای مجازی به اشتراک بگذارد. مهم این است که اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی پیگیری کند باید این فعالیت با چه شیوه‌هایی باشد که چالش کمتری ایجاد کند.

کد جواز به‌جای کد شناسا

نیک‌آیین در پاسخ به این پرسش که آیا کد شناسا برای قطعات دست دوم می‌توان تعریف کرد و مانع از سرقت شد، گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان از کد شناسا استفاده کرد اما از کد جواز می‌توان استفاده کرد و مانع این نوع سرقت‌ها شد. فروشندگان فضای مجازی باید زیر پوشش یک جوازدار قطعات در فضای واقعی خریدوفروش داشته باشند. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تاکید کرد: کسب‌وکار‌های نوین باید با کسب‌وکارهای سنتی تعامل کنند که نمی‌کنند. اگر این دو بخش با یکدیگر تعامل خوبی داشته باشند، بازدهی آن برای مصرف‌کننده چندبرابر وضعیت فعلی است.

سخن پایانی

خبری در رسانه‌ها مبنی بر سرقت قطعات لوکس و فروش برخط منتشر شد که واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. خراسان نوشت به‌تازگی ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد سارقان فقط بخشی از خودروهای لوکس را که از قبل برایش مشتری پیدا کرده‌اند، به سرقت برده‌اند. یعنی سارق‌ها سفارش قطعه یا لوازم یدکی را که در بازار موجود نیست یا قیمت آن بسیار بالاس رات از قبل گرفته‌اند و بعد در خیابان‌ها به‌دنبال خودرو مشابه می‌گردند و قطعه‌ای را که سفارش گرفته‌اند به سرقت می‌برند و تحویل مشتری‌شان می‌دهند. چراغ جلو، آینه بغل حتی فیلمی از سرقت درِ خودرو سراتو در فضای مجازی منتشر شد و واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. حالا هم تصویری در این فضا دست‌به‌دست می‌شود که حاکی از سرقت چراغ‌های اپتیماست؛ البته تصاویر دیگری هم وجود دارد که از سرقت چرخ‌های خودروهای لوکس حکایت دارد.

سفارش‌گیری‌ها به شکل‌های مختلف انجام می‌شود اما ساده‌ترین روش برای گرفتن سفارش، حضور در سایت‌های فروش کالای دست دوم است. سارقان با ثبت آگهی فروش انواع قطعات فابریک خودروهای لوکس در این سایت‌ها، اقدام به جذب مشتری می‌کنند و بعد از اینکه مشتری قطعه مدنظرش را سفارش داد به‌دنبال آن قطعه می‌روند و از خودروی دیگری آن را به سرقت می‌برند. به همین دلیل، صمت موضوع سرقت قطعات خودروهای لوکس و خرید‌وفروش آنها در فضای مجازی را پیگیری کرد. این موضوع حتی از پلیس و نیروی انتظامی هم پیگیری شد اما تا زمان چاپ آن پاسخی به صمت از سوی آنها داده نشد. بنابر این گزارش رقابت‌های ناسالم گاهی چالش‌هایی را به‌وجود می‌آورد که علاوه‌بر هزینه‌بر بودن آنها، فضایی برای کسب سود بادآورده را به دیگران معرفی می‌کند.
همیشه گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است اما بیشتر وقت‌ها این موضوع در عمل نادیده گرفته می‌شود. در این راستا، بخشی از مسئله کمبود قطعات و کمیابی آنها به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد که موظف به تامین این قطعات برای بازار یدکی کشور است. در این‌باره کمترین توجه به قطعات یدکی رسوب‌شده در گمرکات کشور می‌شود و آن‌گونه که همت برای ترخیص قطعات خط تولید خودروسازان است برای تامین بازار لوازم یدکی خودرو نمی‌بینیم.

لینک خبر :

https://www.smtnews.ir/newspaper-archive/49865-v1676.html

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *