ساختار سنسور اکسیژن
ساختار سنسور اکسیژن :
از بدنه سرامیکی (چینی) و الکترودهایی از جنس پلاتینیوم و غلاف آن از جنس دی اکسید زیر کونیم و دارای یک المنت گرم شونده می باشدکه دمای سنسور را تا 300 الی 800 درجه سانتی گراد می رساند
مدار برق در ساختار سنسور اکسیژن
پایه 1 برق 12 ولت مثبت از رله دوبل (سفید رنگ)
پایه 2 اتصال بدنه (سفید رنگ)
پایه 3 ارسال سیگنال مثبت (خاکستری رنگ)
پایه 4 ارسال سیگنال منفی (مشکی)
شرح کار سنسور اکسیژن:
این سنسور حساس به تغییرات مقدار اکسیژن دارد و نوک سنسور داخل لوله اگزوز است که با مقدار اکسیژن موجود در اگزوز ایجاد واکنش کرده و تولید سیگنال و آن را به (ECU) ارسال تا مقدار
سوخت و هوا را تصحیح کند بصورتی که اگر میزان اکسیژن در اگزوز کم باشد سوخت غنی است و با ارسال سیگنال با ولتاژ کم سوخت را کم می کند و اگر میزان اکسیژن در اگزوز زیاد باشد سوخت رقیق است و با ارسال سیگنال با ولتاژ زیاد سوخت را زیاد می کند .